Strona 1 z 1

Błąd dostępu do baz danych

: 10 kwie 2014, o 13:01
autor: piterson
Dzień dobry.

Od wczoraj mam problem z pracą w programie Norma Standard.
Problem dotyczy dostępu do baz danych i cenników.

Próbując stworzyć nowy kosztorys przy wyborze cennika pojawia się komunikat "Błąd dostępu do baz danych. ADOConnectJET: Nie można otworzyć pliku informacyjnego grupy roboczej aparatu Microsoft Jet". (screen1)
W związku z tym kosztorys mogę tworzyć ale bez podpiętego cennika.

W przypadku otworzenia wcześniej stworzonego kosztorysu już z podpiętym cennikiem nie ma możliwości korzystania z cennika pojawia się inny błąd. "Błąd dostępu do baz danych. AthKartoteki.dll@ADOConnectJET: Nie można otworzyć pliku informacyjnego grupy roboczej aparatu Microsoft Jet". (screen2).
Ten sam komunikat pojawia się przy próbie sprawdzenia ceny w cenniku bez włączonego kosztorysu. Zakładka bazy cenowe -> szukaj w cennik

W załączeniu przesyłam także screen katalogu z moimi bazami cenowymi (screen4).
Mój ostatni cennik to Sekocenbud 1kw2013.

Od dłuższego czasu nic nie zmieniałem w bazach cenowych.
Do ostatniego cennika raz na jakiś czas dodaje pojedyncze pozycje - materiały.
Problem pojawił się wczoraj w środku dnia i nie był związany z awarią komputera lub samego programu Norma.
Pojawił się bez wyraźnej przyczyny przy tworzeniu nowego, kolejnego kosztorysu.

Program: Norma Standard 4.22
System: Windows XP SP3
Baza cenowa: 4 cenniki Sekocenbud 1kw 2010-2013.

Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu, gdyż tworzenie kosztorysów jest niezbędne w mojej pracy.

Pozdrawiam,
Tomasz Saletra

Re: Błąd dostępu do baz danych

: 10 kwie 2014, o 14:22
autor: Kamil
Witam,

Opisywany błąd jest spowodowany błędnym działaniem programu antywirusowego Kaspersky
Producent tego oprogramowania, w dniu dzisiejszym wydał aktualizację naprawiająca błąd.
Przywrócenie programu Norma do prawidłowego działania odbywa się poprzez aktualizację oprogramowania antywirusowego Kaspersky
Wchodzimy w panel programu Kaspersky i klikamy w przycisk Aktualizacja
1.png
1.png (160.53 KiB) Przejrzano 24796 razy
W kolejnym oknie, klikamy w przycisk Uaktualnij
2.png
2.png (88.64 KiB) Przejrzano 24796 razy
Po wykonaniu aktualizacji należy usunąć błędny plik o nazwie „system.mdb” który stworzył program antywirusowy.
Plik znajduje się w lokalizacji:
(Plik może być ukryty, wtedy należy włączyć pokazywanie ukrytych plików i folderów)

C:\Program Files – Lokalizacja dla systemów 32 bitowych
C:\Pliki programów x86 – lokalizacja dla systemów 64 bitowych

Re: Błąd dostępu do baz danych

: 10 kwie 2014, o 15:31
autor: piterson
Dziękuję bardzo za szybką i trafną diagnozę.

Po uaktualnieniu programu Kaspersky i usunięciu plików "system.mdb" baza i cennik działają.
Nigdy bym na to nie wpadł, że przyczyną może być program antywirusowy.
U mnie pliki "system.mdb" znajdowały się w kilku miejscach: pulpit, katalog Normy, katalog Bazcen, kilka moich katalogów z kosztorysami.
Nie znajdował się natomiast w sugerowanej lokalizacji "C:\Program Files".
Usunąłem wszystkie pliki i działa.

Pozdrawiam serdecznie
Tomasz Saletra

Re: Błąd dostępu do baz danych

: 10 kwie 2014, o 16:32
autor: Kamil
Informację o lokalizacji pliku system.mdb i konieczności zmiany nazwy, bądź usunięciu, otrzymaliśmy od pracownika serwisu, zajmującego się Kasperskym.
U Pana, jak widać, plik znajdował się w innej lokalizacji.