Długo nosiłem się z wypowiedzeniem w tym temacie, ale w końcu się przełamałem

Może nie mam zbyt dużego doświadczenia w kosztorysowaniu (2,5 roku, kilkaset kosztorysów ofertowych, inwestorskich, powykonawczych zarówno na instalacje, jak i całe domku czy pawilony handlowe). Wyobrażając sobie kosztorysowanie w Excelu można by to uśrednić, że projekt np. instalacji można zrobić w Paincie. Jak ktoś chce, to zrobi, wydrukuje będzie wyglądać profesjonalnie. Z drugiej strony Excel kojarzy mi się z jednym potencjalnym klientem, który miał rozbiórki izolację na rurociągach. Jak się dowiedział, że wypadało by jechać, pomierzyć ilości i średnice, obmiary wrzucić w Normę, przeliczyć robociznę, KP i Z i że będzie to kosztowało. Oczywiście nie chciał, bo po co. Uśrednił stawkę demontażu na 18 zł/mb bo ludziom da 10-12 zł za mb i zarobi. Kolorowa tabelka, ładnie się sumowało, wyglądało w porządku. Po jakimś czasie wrócił z tekstem, że co to za robotę wziął, że inwestorzy tacy i siacy, że każdy okrada, itp, bo on dołożył do tej roboty. A mógł poświęcić trochę pieniążków (naprawdę niewielką kwotę w skali tej roboty) i mieć ładnie wszystko wyliczone. Znałby opłacalność, czy warto to robić czy nie. Nagadał ile to musiał autem tam z brygadą jeździć, że trzeba było otulinę wozić na wysypisko na terenie rozbiórki, ładować i rozładowywać itp. Na szybko stworzyłem mu paropozycyjny kosztorysik i pokazałem na czym polega cały trik, że jego wycena w Excelu nie bierze pod uwagę wielu aspektów roboty, albo uwzględnia je, ale nie wiadomo w jakiej wysokości. A w kosztorysiku wyszło mu raz dwa, ile jest robocizny netto (oraz ilości teoretycznych/kosztorysowych roboczogodzin na robotę, czyli ile czasu to będzie trwać, czyli ile dniówek muszą dostać pracownicy, czyli ile go będą kosztować), ile czasu będzie jeździć auto z otuliną na wysypisko (ile czasu będzie pracował kierowca), itp, itd. Na podstawie wyliczonych KP można było sprawdzić czy w tych kosztach zmieści się paliwo na dojazd, opłaty za pr